Rolbári v akcii: 40 stupňov Celzia a sedem nemeckých

16.05.2019 12:00

Sú štyria a každý z nich vyjde na pľac asi desaťkrát za deň. Ich pracovným nástrojom sú voda, nôž a jedna veľká mašina. Košickí rolbári trávia v Steel aréne viac času ako doma.

Tomáš Kolesár upravuje ľad pred zápasom USA -...
Tomáš Kolesár upravuje ľad pred zápasom USA - Veľká Británia. Autor: Peter Jesenský

Majstrovstvá sveta majú svoje prísne pravidlá. Chcete sa porozprávať s mužom, ktorý v improvizovanom depe pripája rolbu k zásobníku s vodou? Vypýtajte si povolenie. Potom sa dozviete všetko. Aj to, aká teplá je voda, ktorou sa upravuje ľad.

Pre neznalých je to jednoduchá záležitosť. Veď čo môže byť byť ľahšie, ako šoférovať pomalé vozidlo na veľkej ploche? Omyl. Aj rolbárčina je kumšt.

„Jazda na ľade má svoje zákonitosti. Trasa je síce stále rovnaká, keď však idú dve rolby, líši sa to. Najmä, aby sme nešli po tom istom mieste viackrát,“ približuje svoju prácu Tomáš Kolesár.

Ovládanie volantu, to je zo všetkého najjednoduchšie. Množstvo vody či hĺbka zárezu nožom, hotová alchýmia. Jedno nesprávne rozhodnutie a hokejisti môžu mať problém.

„Na úpravu ľadu potrebujem aspoň dvanásť minút. Za ten čas miniem 400 litrov vody a vynesiem porovnateľné množstvo snehu,“ vysvetľuje muž, ktorý na svetovom šampionáte nemá premiéru.

Na rolbe – pravdaže inej – jazdil aj pred ôsmimi rokmi. „Veru, vtedy som mal aj trému. Keď je plná hala, aj rolbista je pod tlakom,“ usmeje sa.

Teraz je to už vraj lepšie, ale jazdiť po ľade pred vypredaným hľadiskom je aj tak trošku adrenalínová záležitosť. Kolesár si jej užil už dosť – v službe bol počas všetkých doterajších zápasov Slovenska na turnaji.

Samozrejme, že v týchto dňoch má práce vyše hlavy. V hale je prakticky stále, do odpruženého koženého kresla usadá niekoľkokrát denne.

„Veru, budem sa tešiť, keď sa všetko skončí a dobre to dopadne. Len nech nie sú žiadne sťažnosti a problémy s ľadom. Zatiaľ nikto nenamietal,“ povie. Desať jázd denne krát dvanásť minút – to sú dve hodiny za volantom po hlavnej i tréningovej ploche.

V Košiciach majú v permanencii dve takéto autá. Dostali ich vo februári a na východe vraj zostanú aj po šampionáte. Modro-šedé, s veľkými spätnými zrkadlami – bez nich by sa vraj rolbista ani nepohol.

„Neustále sa do nich treba pozerať. Pohľad do nich je dôležitejší, ako to, čo vidíte pred sebou,“ vysvetľuje ich význam.

Koľko kilometrov denne najazdí, zrátané nemá. Klasický tachometer by ste na palubnej doske nenašli. Okrem volantu však má aj ďalšiu páčku na ovládanie – klasický joystick – a 24 gombíkov.

„Je ich veľa. Takto v skratke vám to asi poriadne ani nevysvetlím – ovláda sa nimi nôž, reguluje voda či čerpadlá,“ ukazuje.

Po každej jazde je ľad o milimeter tenší. Voda, ktorú vypúšťa, má 40 stupňov, lebo teplá vraj na ľade zamrzne rýchlejšie „A sedem nemeckých stupňov,“ dodáva. Následne vysvetlí, že ide o tvrdosť vody. Aj tá má vplyv na kvalitu.

„Prepáčte, už musím ísť,“ ospravedlňuje sa. Zápas USA proti Veľkej Británii sa blíži. Ľad musí byť zasa tip-top.

TV Pravda: Ako sa Radoslavovi Heclovi pozdával výkon Slovákov proti Kanade? Mal sa pískať zákrok na Dávida Buca v záverečnej tretine? Čo povedal na nešportové správanie sa fanúšikov v Košiciach? A prečo bude podľa neho kľúčom výhre s Nemeckom trpezlivosť? Pozrite si ďalšie vydanie relácie Príklep z dielne TV Pravda

#MS 2019 v hokeji
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku