Čierny koreň - nevábne pomenovanie pre zdravú zeleninu

25.11.2018 08:00
čierny koreň, hadomor
Každý z nás by mal spotrebovať pol kilogramu čierneho koreňa za rok. Autor:

Čierny koreň, pod iným názvom hadomor španielsky (latinsky radix scorzonerae - scorzone znamená had) patrí do čeľade čakankovitých. Napriek nevábnym pomenovaniam ide o veľmi chutnú a zdravú zeleninu, ktorá sa dá ľahko vypestovať a v kuchyni sa dá využiť na mnoho spôsobov.

Úžitkovou časťou hadomoru je koreň, ktorý má jemnú dužinu a trochu sladkastú, mierne trpkú, ale veľmi príjemnú chuť. Kôra koreňa je takmer čierna, odtiaľ slovenský názov. Dužina je však biela.

Viete, že…?

Hadomor odvodzuje svoje meno z ľudovej povery, že keď sa koreň vloží hadovi do papule, had zahynie. V stredoveku sa vravelo, že má pozitívne účinky proti moru a hadiemu uhryznutiu.

Tvrdí sa, že každý z nás by mal spotrebovať pol kilogramu čierneho koreňa za rok. Obsahuje totiž veľa sacharidov s prevahou inulínu, ktorý dobre znášajú diabetici. Chuťou sa najviac približuje špargli, čierny koreň ju však pretromfne svojimi výživovými vlastnosťami. Pre vysoký obsah draslíka sa odporúča na posilnenie srdcovej činnosti, okrem toho podporuje liečbu rán a zlepšuje trávenie. Čierny koreň býva súčasťou redukčných diét, užíva sa pri nechutenstve. Má priaznivé účinky pri liečbe dny, reumatických chorôb, ako sedatívum pôsobí na nervovú sústavu. Navyše podporuje činnosť žliaz s vnútornou sekréciou. Koreň je vynikajúcim preventívnym, ale aj liečebným prostriedkom pri ťažkostiach s enzymatickými funkciami a pri ochorení pankreasu. Ďalej pomáha pri poruchách látkovej výmeny, pri oslabenej funkcii pečene, žlčníka, zníženej tvorbe moču, opuchoch, alergiách i kožných neduhoch. Listy čierneho koreňa môžeme aplikovať na boľavé kĺby, bedrá, pomliaždeniny, hemoroidy či modriny.

Vitamíny

A, B1, C, E

Živiny a minerály

vláknina, bielkoviny, inulín, horčík, železo, vápnik, draslík, sodík, fosfor

Pred použitím je nutné čierny koreň starostlivo umyť a zbaviť ho čierneho povrchu. Po oškrabaní vyteká z čierneho koreňa biely „latex“, preto sa odporúča najskôr ho 20–25 minút variť a až potom ho olúpať. Aby koreň nezhnedol, je dobré ho namočiť do kyslého kúpeľa – osvedčila sa citrónová šťava. Čierny koreň možno konzumovať v surovom stave pridaný do šalátov napríklad s jablkom, mrkvou a jogurtom. Častejšie je jeho tepelné spracovanie. Pripravuje sa podobným spôsobom ako špargľa alebo karfiol, možno ho vyprážať či podusiť. Použiteľný je aj pri rôznych úpravách mäsa a rýb. Vynikajúci je aj obaľovaný ako rezeň. Mladé listové výhonky môžeme spracovať ako špenát.

Čierny koreň pochádza z južnej Európy a Blízkeho východu. Táto koreňová zelenina sa vo väčšom množstve začala používať až v 16. storočí, kedy ju jedli najmä keltské a germánske národy. Dnes je čierny koreň rozšírený po celej Európe i Ázii. Na takom rozsiahlom území ho možno pestovať vďaka tomu, že je veľmi odolný proti mrazu. Najväčšími producentmi koreňa sú Francúzsko, Belgicko a Holandsko.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zelenina #karfiol #špargľa #čierny koreň #hadomor
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku