Hľadať
Denný / nočný režim
Sledujte nás
Pravda Pravda Domov MS v hokeji Výsledky výsledky

Slovensko pred rokom zahalil smútok. Paľko, chýbaš nám...

Rok po leteckej tragédii, ktorá pochovala hokejový klub z ruského Jaroslavľa, zostáva Pavol Demitra v srdciach hokejových kamarátov a fanúšikov.

07.09.2012 06:00
Fanúšik, šál Foto:
Fanúšik so šálom Pavla Demitru pred stretnutím Rusko - Slovensko 13. apríla v Jaroslavli.
debata (25)
Život a smrť Pavla Demitru
Život a smrť Pavla Demitru Život a smrť Pavla Demitru

Hokejisti Lokomotivu sa 7. septembra popoludní chystali na cestu do Minska, kde mali odohrať svoj úvodný zápas nového ročníka KHL. Krátko po štarte sa chybou pilotov lietadlo zrútilo, rozlomilo sa na dve časti a vznietilo. Zahynulo štyridsaťštyri ľudí vrátane slovenskej hokejovej legendy Pavla Demitru, či českého tria Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Nehodu prežil akoby zázrakom iba palubný inžinier Alexander Sizov.

Spomineka na Jana Marka, Josefa Vašíčka, Karla Rachůnka a Pavla Demitru

Demitra bol korunným princom slovenského hokeja a miláčikom národa. Jeho odchod všetkých ťažko zasiahol. „Bol si hokejový boh na ľade a do hokejového neba si aj odišiel. Dozeraj tam na nás z hora a odpočívaj v pokoji. Tvoji chlapci,“ odkázal na verejnej rozlúčke kamarátovi a dlhoročnému spoluhráčovi zronený Marián Gáborík.

Vedenie Slovenského zväzu ľadového hokeja vyradilo reprezentačnú tridsaťosmičku z obehu, aby navždy zostalo späté s Demitrom. Brankár Jaroslav Halák si nechal Demitrovo víťazné gesto zo zimnej olympiády vo Vancouvri 2010 namaľovať na prilbu. Marián Gáborík má na nej samolepku s Demitrovým číslom, Tomáš Kopecký nosil rukavice s výšivkou ‚RIP PD 38‘ a po každom góle zdravil kamaráta do neba…

   

Meno niekdajšej hviezdy NHL nesie hokejový štadión v Trenčíne i základná škola v Dubnici nad Váhom, kde hokejový útočník trávil roky povinnej školskej dochádzky. Na vyhlasovaní ankety Zlatý puk udeľujú Cenu Pavla Demitru pre najlepšieho hráča do 20 rokov, hokejového virtuóza uviedli in memoriam do Siene slávy slovenského hokeja. „Pre hokej pod Tatrami toho spravil nesmierne veľa. Je to pekné gesto, že si ho takto uctili,“ povedal Tomáš Kopecký.

Hold slovenskému hokejistovi vzdala aj ruská strana. Dva prípravné zápasy proti Slovensku pred tohtoročnými majstrovstvami sveta situovali Rusi práve do Jaroslavľa. „Bol to môj najobľúbenejší hráč, nikdy nezabudnem,“ povzdychol si pri spomienke na Demitru mladý fanúšik Jevgenij. „Ďakujeme, Slovensko. Prepáčte, že sme ho nezachránili,“ znel ďalší odkaz.

Ďakujeme, Slovensko. Prepáčte, že sme ho... Foto: Stanislav Benčat
Pavol Demitra, spomienka Ďakujeme, Slovensko. Prepáčte, že sme ho nezachránili.

Demitrova vášeň pre hru a silný hokejový duch inšpiroval slovenských hokejistov na majstrovstvách sveta vo Fínsku, kde získali senzačné striebro. Pri medailovom ceremoniáli si kapitán tímu Zdeno Chára obliekol dres s číslom 38 a menovkou Demitra. „On bol stále s nami, v našich myšlienkach, v každom momente na ľade,“ konštatoval.

Hoci od jaroslavľskej tragédie ubehol už rok, spomienky a bolesť za stratou výnimočného človeka pretrvávajú. „Bol to veľký kamarát a parťák nielen na ľade, ale aj mimo neho. Bral som ho ako brata. Je to prvé výročie a pre jeho rodinu to bude opäť ťažké obdobie,“ ťažko hľadal slová Ľubomír Višňovský a dodal: „Paľko, chýbaš nám…“

Lokomotiv pochoval kapitán s falošnou licenciou a nepripravený pilot
Vadim Timofejev, bývalý námestník generálneho riaditeľa a šéf prípravy posádok dnes už neexistujúcej leteckej spoločnosti JAK Service, je zodpovedný za smrť hokejového tímu Lokomotiv Jaroslavľ na palube stroja JAK-42D, ktorý sa pred rokom zrútil pri štarte. Konečný ortieľ vo štvrtok oznámil Vladimir Markin, šéf vyšetrovacej komisie. „Timofejev v rozpore so zákonom povolil posádke riadiť stroj, hoci v čase havárie nemala čo hľadať za kniplom lietadla. Okrem iného kapitán stroja Alexandr Solomencev riadil lietadlo na základe falošnej licencie podpísanej Timofejevom. Druhý pilot Igor Ževeľov v čase štartu ešte neskončil preškolenie zo staršieho typu JAK-40 na JAK-42D,“ cituje RIA Novosti šéfa vyšetrovateľov tragédie.  

 

Napriek tomu kapitán poveril druhého pilota štartom lietadla, ktorý je kľúčovým manévrom pri riadení stroja. Namiesto cvičného letu tak Solomencev urobil počas letu s cestujúcimi, pretože potreboval čo najskôr pripraviť za seba náhradu. Sám sa totiž pripravoval na riadenie boeingu. Ako sa ukázalo, druhý pilot bol preškolený iba na papieri. „Pritom principiálny rozdiel medzi oboma modifikáciami JAK-u spočíva práve pri štarte. Kým pri staršom type lietadla pilot musí pri vzlietnutí ťahať knipel na seba a zároveň tlačiť na pedále, v novšej verzii je použitie nôh v tejto časti pilotáže zakázané. Vysvetľuje to, prečo počas vzletu stroja pilot brzdil,“ informoval denník Komsomolskaja pravda. Navyše už predchádzajúce vyšetrovanie potvrdilo, že v krvi Ževeľova sa našli stopy po fenobarbitale, ktorý mu pomáhal pri ťažkostiach s nohami. Spomínaný preparát okrem iného otupuje nervový systém.  

 

Počas vyšetrovania tragédie vypočuli viac ako 200 svedkov a uskutočnili viac ako 120 expertíz. Vyšetrovací spis má 90 dielov. Tragédia v Jaroslavli sa stala 7. septembra 2,5 kilometra od letiska Tunošna pri lete do Minska. Hokejové mužstvo Lokomotivu, ktoré bolo na palube, tam malo odohrať prvý zápas nového ročníka Kontinetálnej hokejovej ligy. Na palube bolo 45 ľudí – 8 členov posádky a 37 cestujúcich. Pôvodne tragédiu prežili dvaja ľudia – hokejista Alexandr Galimov a palubný mechanik Alexandr Sizov. Športovec však po piatich dňoch podľahol ťažkým popáleninám a člen posádky síce prežil, ale dodnes trpí vážnymi psychickými poruchami.

25 debata chyba