Tipos má pomáhať športu. Na tom sa nič nezmení

, 03.10.2020 09:18

Bude sa hrať, nebude? S divákmi či bez? A čo rozhodcovia? Dohodnú sa na podmienkach? Nakoniec všetko dobre dopadlo, najvyššia slovenská hokejová súťaž v piatok odštartovala nekompletným prvým kolom.

Generálny riaditeľ spoločnosti Tipos Marek Kaňka.
Generálny riaditeľ spoločnosti Tipos Marek Kaňka. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Aj s novým názvom. Hlavným partnerom ligy sa minimálne na tri roky stala Národná lotériová spoločnosť Tipos. „Ešte raz tak zažiť hokejový ošiaľ z roku 2002, keď sme sa stali majstrami sveta. Takéto momenty pomáhajú celému národu,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Marek Kaňka, prečo sa Tipos stal generálnym partnerom extraligy.

Ste športový fanúšik?

Som. Ale doma mám ešte väčšieho – manželku (úsmev). Hokej je moja srdcovka. Je rýchly, v porovnaní s futbalom sa mimoriadne rýchlo rozvíja. V minulosti som si vychutnal aj zápas NHL, bolo to úžasné. Žiaľ, na zápase Floridy Panthers som nevidel hrať žiadneho krajana, ale keď som povedal, že som Slovák, každý len opakoval Čára – Čára (Zdeno Chára, pozn. red.).

Koronavírus priniesol so sebou do spoločnosti obrovskú neistotu. Čo to znamená pre Tipos?

Z portfólia našich produktov sa mnohé predávajú v kamenných zberniach – od číselných lotérií až po žreby. Keďže pošty aj trafiky boli v istej chvíli pozatvárané, aj my sme zažili veľký prepad. Na druhej strane však výrazne poskočil onlajnový spôsob hrania. Dnes sa snažíme straty z minulosti dobehnúť. Vydali sme napríklad novú emisiu žrebov, predaj Vysokej hry bol rozplánovaný na rok, avšak za šesť týždňov bol fuč.

Mnohé prevádzky už avizujú, že slovenská spoločnosť sa začala v uplynulých dňoch správať inak. Cítite strach?

Samozrejme, druhá vlna je tu. My sa však stále akoby vezieme na tej prvej – počas nej sme prestali v médiách komunikovať imidžovým, občas až neviditeľným spôsobom, vymenili sme ho za produktový prístup. Osvedčilo sa nám to, ľudia na to reagujú pozitívne.

Tipos významným spôsobom podporuje aj šport. Nezmení sa to pod vplyvom aktuálnych udalostí?

Rozhodne nie. Vnímame ho nielen ako prostriedok, vďaka ktorému sa zviditeľňujeme, ale sme tu aj na to, aby sme mu pomáhali. Na tom sa určite nič nezmení. Sme najväčším donorom, či už prostredníctvom štátnych odvodov alebo sponzoringu. Budeme v tom pokračovať.

Zároveň ste aj novým partnerom hokejovej súťaže, do stredy sa však ešte nevedelo, či sa vôbec bude hrať. Uľavilo sa vám?

Veľmi. Hádam sa nič nestane a takto alebo ešte pozitívnejšie to bude pokračovať ďalej.

Zmluvu ste podpísali na tri roky s následnou dvojročnou opciou. Kde by ste chceli vidieť slovenský hokej po jej vypršaní?

Chcel by som zažiť ošiaľ z roku 2002, keď sme sa stali majstrami sveta. Takéto momenty pomáhajú celému národu. Keď Peter Sagan dosahoval veľké úspechy, zrazu stúpol predaj bicyklov a na cestách mnohí točili pedálmi. Toto je správna cesta.

Nielen hokejisti, aj iné športové zväzy poukazujú na hroziaci zánik. Nemáte obavy o budúcnosť slovenského športu?

Nič si nenahovárajme, hrozba tu jednoducho je. Ak by sa neodohrala sezóna, nebodaj dve, už nikdy sa to nevráti do štandardov, na aké sme boli zvyknutí. Verím, že vláda pomôže rôznymi balíčkami pomoci a pridajú sa aj iní partneri. My v Tipose sme na to pripravení. Chcem zdôrazniť, že nie je to len o A-mužstvách, ale o športe ako takom. Od profesionálov až po najmenších.

Aký podiel predstavujú v rámci Tiposu športové stávky?

Minoritný. Na trhu sú podstatne väčší hráči. V číselných lotériách sme oveľa silnejší.

Súboj pred bránou Slovana počas zápasu v...
Súboj pred bránou Slovana počas zápasu v Michalovciach v úvodnom kole Tipos extraligy. Autor: TASR, Marek Lukáč

Predsa len, viete si predstaviť, že v najbližších mesiacoch by sa prestali hrať najvyššie súťaže?

Na to radšej ani nepomyslím. Šport nie je len o obchode, nemá pomáhať len biznisu, ale spoločnosti ako takej. To je jeho primárny zmysel.

Ako sa zmenilo stávkovanie? Na čo tipovali ľudia počas pandemických jarných mesiacov?

Bolo to veľmi obmedzené. Odstavené boli nielen súťaže u nás, ale prakticky po celom svete. Pokles bol výrazný.

Zároveň to bol priestor zamyslieť sa nad novými trendami…

Pochopiteľne, príležitosti v online priestore sú obrovské. Od e-športov až po online stávky. Všetko je však podmienené chodom veľkých športových podujatí.

Návštevnosť na slovenských športoviskách je v porovnaní so zahraničím dlhodobo biedna. Akí sú slovenskí stávkari?

Takí ako inde. Slováci majú radi šport, návštevnosť v našich arénach nevypovedá o všetkom. V cudzine sú podujatia viac propagované, všetko umocňuje zábava, o ktorú tam fanúšik nemá núdzu. Na Floride strieľali po ľuďoch tričká s klubovým emblémom – verte, že popri hre sú aj toto veľké zážitky, na ktoré divák nezabudne.

Vy ste niekedy niečo vyhrali?

Nie, nikdy. Netipujem. S deťmi si občas kúpim nejaký žreb, ale inak nič.

Marek Kaňka.
Marek Kaňka. Autor: Pravda, Ľuboš Pilc

Po príchode do funkcie ste uviedli, že jedným z cieľov bude zmazať zo značky Tipos nálepku hazard. Pokročili ste?

Áno, pri onlajnových hrách máme rôzne obmedzenia. Uvedomujeme si, že príjmy pochádzajú predovšetkým z hazardu, chceme to však preklopiť na zábavu.

Stretli sme sa s rôznymi odborníkmi, máme záujem pomáhať ľuďom, ktorí ohrozujú vlastnú, prípadne existenciu svojich najbližších. Chceme mať možnosť spätného chodu – takýmto hráčom zablokovať účty, ak to bude nevyhnutné.

Ak si niekto kúpi žreb za päť či desať eur, je to o zábave, keď však zainvestuje do online hry rádovo väčšie prostriedky a nechá tam pomaly celú výplatu, to už je problém.

Šepká sa o zrušení bločkovej lotérie…

Splnila účel. Priznávam však, že počet ľudí klesá. Hrajú ju predovšetkým dôchodcovia. Naznačili sme už, že túto lotériu by bolo potrebné pretransformovať na iný spôsob overovania blokov.

Ako vidíte budúcnosť Tiposu?

Ako štátnu spoločnosť, ktorá by mala byť výkladnou skriňou. Mojim cieľom je posunúť ju najmä v oblasti renomé – aby tak, ako niekde v Škandinávii, boli aj Slováci hrdí na svoju lotériovú spoločnosť.

Aby sa táto značka už nespájala s rečami o odlive peňazí, s kauzami a vyšetrovaniami. Chceme presvedčiť okolie, že tí, ktorí sme prišli z komerčného sveta, vnímame aj toto naše pôsobenie v Tipose komerčne. Aj preto ma mrzia rôzne politické útoky.

Poškodili značku staré kauzy?

Jedna vec sú kauzy, druhá, že Tipos sa v minulosti akoby uzatváral do seba. Roky som pôsobil v mediálnej brandži, ale nikdy som necítil, že táto lotériová spoločnosť je najväčším donorom športu na Slovensku alebo veľkým reklamným partnerom. Bola skôr neviditeľná. Zmeníme to.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Tipos extraliga #Tipos #Marek Kaňka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Celkové poradie - Ružový dres
    • zelený dres
    • Almeida
    • 59:27:38 h
    • 2.
    • Kelderman
    • +15 s
    • 3.
    • Hindley
    • +2:56
    • 78.
    • Sagan
    • +2:13:37 h
Bodovacia súťaž - Cyklámenový dres
    • zelený dres
    • Démare
    • 221
    • 2.
    • Sagan
    • 184
    • 3.
    • Almeida
    • 83
Všetko o GIRO D'ITALIA